W czwartek, 22 lutego br. 33-latka odebrała telefon od ''pracownika banku'', który dzwonił z informacją, że ktoś włamał się na jej konto i zaciągnął pożyczkę gotówkową.
Przekonywał, że istnieje pilna potrzeba pokrycia strat i w ten sposób namówił pokrzywdzoną na przekazanie za pomocą bankowości internetowej w postaci kodów Blik 10 tysięcy złotych.
Oszust nie poprzestał na tym. Zadzwonił kolejnego dnia i dalej instruował 33-latkę, że ta musi udać się do banku i zaciągnąć pożyczkę w kwocie 60 tysięcy złotych, po czym przekazać gotówkę sprawcy.
Podczas pobytu pokrzywdzonej w banku pracownica banku nabrała podejrzeń, że kobieta może paść ofiarą przestępców i skontaktowała się z policjantami prewencji z Gniezna. Funkcjonariusze po wysłuchaniu relacji 33-latki udaremnili przekazanie przez nią pożyczki oszustom.
W ten sposób mieszkanka naszego powiatu straciła 10 tysięcy złotych. O mały włos a byłaby stratna znacznie więcej.
Apelujemy o ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z nieznajomymi osobami. Pamiętajmy, że oszuści manipulują rozmową tak, by uzyskali jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłącz się i skontaktuj z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje. Można też osobiście udać się do oddziału, by rozwiać wszelkie wątpliwości. Przestrzeganie kilku zasad sprawi, że nie utracimy swoich oszczędności.
Pamiętaj:
• Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy,
• Policja nigdy nie dzwoni, by informować o prowadzonych akcjach uchwycenia przestępcy,
• Jeżeli masz jakieś wątpliwości, rozłącz się,
• Nie działaj pochopnie pod presją czasu lub w emocjach,
• Niezwłocznie powiadom Policję o takim zdarzeniu, dzwoniąc pod numer 112.